Fulfilment by Amazon

Hoe werkt FBA?

Wat is fulfilment by Amazon?

Wanneer je als externe partner producten verkoopt op Amazon kun je kiezen voor Seller Fulfilment (je regelt zelf het logistieke proces), of voor Fulfilment by Amazon. Kies je voor FBA, dan kun je gebruik maken van het zeer geavanceerde logistieke netwerk van de marketplace. 

Fulfilment by Amazon werkt als volgt, jij zorgt er als verkoper voor dat de producten die jij wilt verkopen bij het magazijn van Amazon worden geleverd. De online marketplace doet vanaf daar de rest. Amazon regelt het hele logistieke proces: van opslag, tot Prime-vermelding en verzending. 

Verder verzorgt Amazon ook het traceren van de bestellingen, de klantenservice en de retourzendingen in heel Europa. Als merkeigenaar kun jij je bezig houden met je corebusiness, namelijk de verkoop van je producten. 

Wil je weten of deze optie relevant is voor jouw merk? Onze Amazon consultant Imco staat klaar om je hierbij te adviseren! Klik op de onderstaande pijl en vul het formulier in!
Pijl naar beneden (oranje)  

Brandsom Visual, Fulfillment by Amazon, FBA

 

Brandsom is gespecialiseerd in het verkopen op marketplaces zoals Amazon. Wil je meer weten over de beste Amazon strategie voor jouw merk? klik dan Hier!

amazon mock-up, Amazon Fba, Brandsom Amazon

 

De kosten van Fulfilment by Amazon:

 

Met FBA betaal je alleen voor de services die je gebruikt. Je betaalt geen vaste, maandelijkse abonnementskosten. Er is geen sprake van een contract en er zijn geen eisen voor een minimumvoorraad. Je bent dus helemaal flexibel met hoe je FBA graag invult.

Je betaalt alleen voor de services op opslagruimte die je gebruikt. Hieronder staan kosten voor de services die je kan afnemen (Of klik hier voor een uitgebreide blogpost over de kosten van verkopen op Amazon).

    • Fulfilmentkosten Amazon,
      De fulfilmentkosten worden berekend aan de hand van een vast bedrag per eenheid. Amazon kijkt naar variabelen als producttype, afmetingen en gewicht. De kosten zijn inclusief pakken, verpakken, verzenden en afhandelen van de bestellingen.

      Klantenservice en retourzendingen zijn hier ook bij inbegrepen. FBA via Amazon is dus overzichtelijk en transparant. De kosten voor FBA worden berekend aan de hand van: de afmetingen en gewicht van het pakket, (standaard of extra groot) en de website waar de eindklant het pakket kan bestellen (amazon.nl of een andere Europese website van Amazon)

    • Opslagkosten Amazon,

      Als partner betaal je voor de ruimte om de pakketten op te slaan in het fulfilmentcentrum van Amazon. De opslagkosten worden berekend volgens het gemiddelde dagelijkse volume in kubieke meters per maand.

      Voor het laagseizoen en hoogseizoen gelden verschillende tarieven, omdat het rond de feestdagen altijd een stuk drukker is. Zo betaal je bijvoorbeeld voor kleding, schoenen en tassen 15,60 euro van januari tot en met september. Van oktober tot en met december ligt deze prijs op 21,60 euro.

Lees meer ↓

 

Wat zijn de opties voor fulfilment by Amazon?

 

Binnen Fulfilment by Amazon kun je kiezen uit drie verschillende opties: Multi-Country Inventory (MCI), European Fulfilment Network (EFN) en PAN-European FBA. Welke optie relevant is voor jouw merk hangt erg van jouw specifieke doelen af. Hieronder lees je meer over de verschillen tussen deze drie opties (Of klik hier voor een uitgebreide blogpost over deze 3 opties).  

    • De eerste optie is het European fulfilment network (EFN). De EFN-optie is een goede keuze om mee te beginnen, vooral als het je doel is om voornamelijk naar één Europees land uit te breiden. Je kiest één land waar je je spullen wilt onderbrengen en vanuit dat magazijn begin je met de verkoop van jouw producten.

      Het advies is om een land te kiezen waar voor jouw producten de grootste afzetmarkt ligt. Uiteraard kun je ook verkopen in andere landen. Wel betaal je dan zogenaamde ‘cross-border fees’, ofwel toeslagen om je producten van het ene naar het andere land te laten transporteren. Bekijk dus goed hoe efficiënt dit voor jou is als verkoper.  

    • Als je echt wil verkopen in heel Europa, dan past de MCI-optie beter binnen jouw strategie. Je producten liggen dan opgeslagen in magazijnen in verschillende landen binnen Europa. Als je strategisch een aantal landen kiest, dan maak je het voor klanten eenvoudig om jouw producten te kopen. Hiervoor betaal je geen cross-border fees.

      De verspreiding van je producten over verschillende magazijnen hoef jij niet zelf te regelen. Verstuur de producten naar één magazijn en Amazon regelt voor jou de rest.

    • De meest uitgebreide optie binnen Fulfilment by Amazon is Pan-European FBA. Hiermee kun je makkelijk jouw voorraad door heel Europa verkopen. Je voorraad ligt in magazijnen door heel Europa opgeslagen en dat brengt jouw producten sneller en eenvoudiger naar klanten in verschillende landen. Wil jij heel Europa veroveren met jouw merk of producten? Dan is Pan-European FBA voor jou de beste keuze.


Lees meer ↓

 

Wanneer kies je voor FBA?

Fulfilment By Amazon kun je kiezen als jij als merkeigenaar graag voor gemak gaat. Amazon neemt veel werk voor je uit handen, zodat jij je als ondernemer kan focussen op je corebusiness. Klantenservice, financiële afhandeling en logistieke dienstverlening worden goed voor je geregeld. Het enige dat jij hoeft te doen is de manier van opslag en transport kiezen die passen bij jouw expansiestrategie. 

Amazon_logoBrandsom Helpt

Wil je dat Brandsom je advies geeft over de beste verkoopstrategie op Amazon? Of wil je dat Brandsom helpt met de aanmeldprcedure? Klik dan op de onderstaande pijl en vul het contactformulier in.

Pijl naar beneden (oranje)

 

Ook interessant:

Andere Brandsom pagina's met informatie over de beste Amazon verkoopstrategie voor jouw merk!

Verkopen op Amazon

Amazon A+ content

Adverteren op Amazon

Of check 1 van onze blog posts:

Neem contact op met Imco

Onze Amazon specialist Imco staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Imco contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Imco van Elk, Bol.com specialist, Marketplace consultant