Bol.com

Bol.com als marketplace voor mode & fashion. Wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van Zalando en Amazon?

Bol.com: de nieuwste mode marketplace van Nederland?

Al langere tijd verkocht bol.com schoenen, sportkleding en babykleding. Sinds januari 2020 verkoopt de webwinkel een uitgebreid assortiment aan dames- en herenkleding en mode-accessoires.

Bol.com werkt hiervoor samen met Nederlandse merken als Miss Etam en Zeeman, maar ook met internationale merken als Jack & Jones, Tommy Hilfiger, Nike, Adidas en Levi’s.  Hiermee gaat de webwinkel de concurrentie aan met andere grote mode marketplaces, zoals Zalando en Amazon.

Als partner van bol.com kun jij nu ook jouw fashion verkopen via deze webwinkel. Maar Zalando is de grootste Europese webwinkel gespecialiseerd in mode. En Amazon is de grootste webwinkel wereldwijd.

Wat zijn dan de voor- en nadelen van het verkopen van mode via bol.com, in vergelijking met Zalando en Amazon? Je leest het hier.

Verkopen via mode marketplace bol.com

De voordelen (+) en nadelen (-) van het verkopen van mode via bol.com:

+ Bol.com is een one-stop-shop: de website biedt naast kleding ook andere producten. Klanten kunnen hierdoor op één plek alles kopen wat ze nodig hebben. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer klanten verschillende cadeautjes nodig hebben voor Sinterklaas of Kerstmis. 

+ Bol.com doet niet aan actieve selectie, alle modemerken worden toegelaten. Een KvK-nummer is in principe genoeg.

- Bol.com verkoopt alleen in Nederland en België. Je kunt dit platform dus niet gebruiken om je producten in andere Europese landen te verkopen.

- Bol.com heeft minder klanten en minder bereik dan Zalando of Amazon. Wel is bol.com de grootste webshop in Nederland.

Verkopen via mode marketplace Zalando

De voordelen (+) en nadelen (-) van het verkopen van mode via Zalando:

+ Het platform is beter ingericht op het verkopen van fashion, omdat dit de enige categorie is die verkocht wordt. Hierdoor gaan klanten eerder naar deze webshop wanneer ze specifiek zoeken naar mode.

+ Zalando verkoopt producten in 17 landen in Europa en heeft zo'n 30 miljoen actieve klanten. Door jouw mode aan te bieden op Zalando kun je eenvoudig je bereik vergroten en internationaliseren.

- Een groot platform met nationale en internationale verkopers betekent ook meer concurrentie.

- Zalando is kieskeurig in wie het toelaat tot de webwinkel. Niet alle modemerken worden toegelaten op de website.

Verkopen via mode marketplace Amazon

De voordelen (+) en nadelen (-) van het verkopen van mode via Amazon:

+ Ook Amazon is een one-stop-shop. Klanten kopen hier alles van kleding tot boeken en van elektronica tot voeding.

+ Als verkoper op Amazon kun je met jouw Nederlandse account verkopen via alle Amazon marketplaces in Europa.

- Op Amazon heb je ontzettend veel concurrentie van nationale en internationale verkopers.


- Amazon staat bekend om haar hoge, continu wisselende verkoopcommissies, variërend van 7% tot wel 46%.

- Het aanmaken en beheren van een account op Amazon is ingewikkeld en kost veel tijd.

Neem contact op met Thijs

Wil je meer informatie over het verkopen van jouw producten op Zalando, Amazon, Bol.com of één van de andere beschikbare marketplaces? Neem dan vandaag nog contact met ons op.