Hoe werkt Amazon FBA?
Wanneer je als externe partner producten verkoopt op Amazon kun je kiezen voor Seller Fulfillment, waarbij je zelf het logistieke proces regelt of voor Fulfillment by Amazon. Kies je voor FBA, dan kun je gebruik maken van het zeer geavanceerde logistieke netwerk van de grootste online marketplace.
Met Fulfillment by Amazon hoef je er als verkoper alleen maar voor te zorgen dat je jouw producten naar het magazijn van Amazon opstuurt. Amazon regelt vervolgens het hele logistieke proces, van opslag tot Prime-vermelding en verzending.
Verder verzorgt Amazon het traceren van bestellingen, de klantenservice en de retourzendingen in heel Europa. Als merkeigenaar kun jij je bezig houden met je corebusiness; de verkoop van je producten.
Wil je weten of deze optie relevant is voor jouw merk? Onze Amazon consultant Imco staat klaar om je te adviseren. Klik op de pijl en vul het formulier in!
Brandsom is gespecialiseerd in het verkopen op marketplaces zoals Amazon. Wil je meer weten over de beste Amazon strategie voor jouw merk? Bekijk dan ons uitgebreide blogpost over verkopen op Amazon.
Met FBA betaal je alleen voor de services die je gebruikt. Je betaalt geen vaste maandelijkse abonnementskosten. Daarnaast is er geen sprake van een contract en zijn er geen eisen voor een minimumvoorraad. Je bent dus helemaal flexibel met hoe je FBA invult.
Je betaalt alleen voor de services op opslagruimte die je gebruikt. Hieronder staan kosten voor de services die je kan afnemen. Of lees meer in een uitgebreide blogpost over de kosten van verkopen op Amazon.
Als partner betaal je voor de ruimte om de pakketten op te slaan in het fulfillmentcentrum van Amazon. De opslagkosten worden berekend volgens het gemiddelde dagelijkse volume in kubieke meters per maand.
Voor het laagseizoen en hoogseizoen gelden verschillende tarieven omdat het rond de feestdagen altijd een stuk drukker is. Zo betaal je bijvoorbeeld voor kleding, schoenen en tassen 15,60 euro van januari tot en met september. Van oktober tot en met december ligt deze prijs op 21,60 euro.
Binnen Fulfillment by Amazon kun je kiezen uit drie verschillende opties: Multi-Country Inventory (MCI), European Fulfillment Network (EFN) en PAN-European FBA. Welke optie relevant is voor jouw merk hangt af van de specifieke doelen. Hieronder lees je meer over de verschillen tussen deze drie opties. Of lees meer in een uitgebreide blogpost over deze drie fulfillment-opties.
Fulfillment by Amazon kun je kiezen wanneer jij als merkeigenaar graag voor gemak gaat. Amazon neemt veel werk uit handen, zodat jij je als ondernemer kan focussen op je corebusiness. Klantenservice, financiële afhandeling en logistieke dienstverlening worden goed voor je geregeld. Het enige dat jij hoeft te doen is de manier van opslag en transport kiezen die passen bij jouw expansiestrategie.
Wil je dat Brandsom je advies geeft over de beste verkoopstrategie op Amazon? Of wil je dat we helpen met de aanmeldprocedure? Klik dan op onderstaande pijl en vul het contactformulier in.
Andere Brandsom pagina's met informatie over de beste Amazon verkoopstrategie voor jouw merk:
Onze Amazon specialist Imco staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Imco contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!
Brandsom helpt merken met het opzetten en onderhouden van verkoopkanalen op marketplaces zoals Zalando, Bol.com en Amazon. Onze ervaren marketplace adviseurs kunnen helpen met het creëren van en/of ondersteunen van de integratie en optimalisatie van jouw merk op marketplaces.